Ifrågasättande

Jag hör mig själv säga " Jag hade lätt betalat några tusenlappar för att få ligga på ett fräschare sjukhus, Karolinska är så äckligt ibland och så fult! Det skulle va som sjukhuset i Grey's anatomy."
Jag har ifrågasatt den svenska välfärden och är snabb med att försöka ta tillbaka det jag sagt. "Men man ska ju vara jävligt glad att man får hjälp i alla fall."
En dålig ursäkt för en sann känsla. För det är faktiskt precis vad jag känner. Det är lite väl äckligt och ofräscht på R16 på Karolinska. När jag ligger där och mår dåligt på sjukhuset som tillhör den offentliga sektorn kan jag inte låta bli att längta till Sophiahemmets privata rum och sängar. Alla patienter har en egen liten tv vid sin säng, sängarna är bredare och bekvämare. Filtarna och kläderna är inte alls lika slitna och urtvättade som på Karolinska. Och två gånger varje dag kommer en söt tant i gammeldagsa sjuksköterskekläder med en vagn full med tidningar och godis, precis som på tåget i Harry Potter och hon får en känna sig lite bättre. Och det är så mysigt när hon kommer och småpratar men en. 
På Karolinska längtar jag efter den privata lyxen. 
Trots att en privatiserad sjukvård vore att förstöra det svenska samhället och den svenska välfärden. Men jag tror ett av problemen är att den svenska välfärden i dag har blivit ofräsch och ful. 



Kommentarer
Postat av: ina

jag förstår hur dina känslor tänker och det är svårt när ens känslor krockar med ens logiska tanke om hur ett välfärdsystem bör vara uppbyggt.

är också ofta på sjukhus och förstår precis. vad är rättvisa egentligen?

kram.

2008-01-16 @ 20:54:39
URL: http://www.winterbarn.blogg.se
Postat av: bea

hoppas verkligen du blir bättre

2008-01-17 @ 14:21:17
URL: http://lillasnigeln.webblogg.se
Postat av: Sofia

Åh jag känner så igen det där. Man vill inte sträva efter en privatiserad sjukvård. Men ja, man vill ha sjukhus precis som i Grey's Anatomy. Krock krock. Det känns som en omöjligt kombination.

2008-01-17 @ 22:53:28
URL: http://hejsusan.blogspot.com
Postat av: Mathilda

hje nu är jag också här och läser ^^
Lycka till med allt på onsdag, jag ska tänka på dej hela dagen!
Kram

2008-01-18 @ 23:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0