Lugn

Mamma och Disa kommer hem och är långt inne i en diskusition om tro och religion. Disa har tusen frågor och mamma försöker svara med långa slingriga svar men  för Disa är hon för långsam och blir avbruten med ännu fler frågor.
Disa ifrågasätter och vill inte riktigt tro, inte på nått eller någon. Eller vill hon inte erkänna för oss och för sig själv att hon tror. Mamma tror att gud eller kraften är kärleken och mötet mellan människor.
Det tror inte jag, inte just nu i alla fall. Möjligtvis kan gud vara strävan efter kärlek och möten. Drivkraften som får en att fortsätta kämpa.

Jag tror att alla tror. Man kan välja att tro på gud, allah, ingenting, människans egen kraft eller sig själv. Jag tror att alla har en tro innom sig och att den religionstillhörighet man väljer är den bästa vägen för en själv att hitta sin egna tro och sin egna kraft.

Jag måste nog ha någon sorts trosuppfattningar. Jag behöver en trosbekännelse. När nu saker händer som får mig att tvivla på meningen med livet och det goda i livet. Har jag tvingats hitta svar i mig själv som får mig att igen se det goda i livet och någon sorts anledning att inte bara ge upp nu direkt och slippa allt jobbigt. Att säga upp sig från livet nu och sluta innan det dåliga kommer, bara ha goda minnen från livet. Att fega ur. 

Och min trobekännelse är att alla har olika yttre förutsättningar i sitt liv men från början samma inre förutsättningar att få ett lyckligt liv. Man måste bara hitta det i sig själv. Man måste hitta det lugnet. Jag har hitta lugnet i tilliten. Tilliten till min känsla att jag inte är färdig än och därför inte ska ge upp. Jag vill fan leva länge till.

Det är vad jag tror på just nu. Ni får tro vad ni vill.
Det viktigaste är att ingen vet.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Du är fantastisk, och jag menar det! För den delen tror jag inte heller att du är färdig med livet. Det finns så mycket mer du kommer att genomföra. Till mina förhoppningar; en dag skriva en bok. Jag skulle vara ditt största fan och läsa mig till sömns. Åh, men det finns så mycket jag vill uppleva med dig. Varför tusan börjande jag inte prata med dig tidigare? Nåja, det är aldrig försent för nya vänskaper. Hoppas att du orkar med mig, för du lär nog dras med mig ett tag. (Jag lär skriva några kommentarer till, när jag läst det igen sisådär femtongånger).PUSS

2008-01-18 @ 06:13:44
URL: http://lostdetective.blogg.se
Postat av: marika

du skriver så som jag skulle vilja skriva och du är så klok

2008-01-18 @ 20:55:30
URL: http://ramaskri.blogg.se
Postat av: ina

jag tror också att alla tror! ingen kan inte tro, dvs vara atesist, ( då har man ju valt att tro på ateismen)

2008-01-18 @ 22:30:55
URL: http://www.winterbarn.blogg.se
Postat av: Vera

gud vilma jag säger det igen; fy vad du skriver bra. detta inlägg borde ju publiceras så alla såg det

2008-01-19 @ 21:36:25
URL: http://veralekermedlera.blogg.se
Postat av: Anonym

korkat!!!

2008-01-24 @ 22:22:06
Postat av: Anonym

neeej jag är bara en idiot förlåt mig

2008-01-24 @ 22:24:30
Postat av: Anonym

äh, korkad är väl den som skriver något sådant. Jag gillar din text och du är väldigt bra på att formulera dig och hitta ord som passar sådär... perfekt. Hoppas på att få tillbaka dig på bloggen snart.

2008-01-25 @ 06:27:13
Postat av: Sören

Sladder och Slask! Rabararber och fnask! Ska bada med min task! Den liknar en mask! Du kan kela med den som en liten ask! BASK(ER)!

// MvH Sören

2008-01-27 @ 21:44:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0